:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
حسینقلی قوانلو:

گرگان| فعالیت ۷۰ هزار بافنده فرش در گلستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: حدود ۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان فعالیت می‌کنند که بخش زیادی از تولیدات آنها صادر می‌شود. حسینقلی قوانلو ظهر امروز در دوره آموزشی منطقه‌ای ارتقاء مهارت رنگرزان در سطح پایه اظهار داشت: حدود 70 هزار بافنده فرش در استان مشغول فعالیت هستند که بخش زیادی از تولیدات آنها به کشورهای مختلف صادر می‌شود. وی با اشاره به ثبت جهانی فرش ترکمن افزود: با پیگیری‌هایی که داشتیم توانستیم فرش ترکمن را ثبت جهانی کنیم که امروز این فرش برای همه دنیا شناخته شده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
اقتصادگردان_ قوانلو با اشاره به تشکیل خوشه فرش دستباف در استان بیان داشت: موانع صادرات فرش امروز برطرف شده و بسیاری از کشورها مقصد فرش‌های بافندگان ما هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا یکی از مهم‌ترین مقصد صادرات فرش ترکمن است، گفت: مشکلات گذشته برطرف شده و امیدواریم با باز شدن راه صادرات، میزان تولید فرش دستباف افزایش یافته و بازارهای جهانی را دوباره از آن خود کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه هنر صنعت فرش دستباف یکی از مصداق‌های اقتصادمقاومتی است، خاطرنشان کرد: در حوزه فرش دستباف تمامی ویژگی‌ها و محورهای اقتصادمقاومتی وجود دارد و می‌توان با حمایت از تولید و فروش این محصول کمک قابل‌ملاحظه‌ای به اقتصاد کشور کرد.

وی افزود: در گذشته بیشترین صادرات ما فرش دستباف بود اما به دلیل موانعی که در سال‌های قبل ایجاد شد، سهم آن از صادرات کاهش یافت.

قوانلو ادامه داد: اولین محور اقتصادمقاومتی، درون‌گرایی است که این محصول کاملا درون گراست زیرا هنر صنعتی است که در بسیاری از نقاط کشور تولید می‌شود و در بسیاری از روستاها نسل به نسل تولید فرش ادامه دارد. در حوزه برون‌گرایی نیز فرش دارای ظرفیت بالایی است و با صادرات آن می‌توان ارز وارد کشور کرد.

وی با بیان اینکه هنر صنعت فرش هم دارای مولفه‌های عدالت‌محوری و مردمی بودن است، گفت: این هنر صنعت می‌تواند دانش‌بنیان باشد و ما با برگزاری این دوره‌های آموزشی می‌خواهیم در نوع عمل‌آوری و تنوع فرش به‌سمت دانش‌بنیان شدن این هنر صنعت گام برداریم.

وی با اشاره به جایگاه فرش دستباف در استان گلستان اظهارداشت: هنر صنعت فرش برای ما بسیار حائزاهمیت است و گلستان یکی از استان‌هایی است که در این حوزه فعالیت‌های خوبی دارد.

منبع : تسنیم